rozpoznawalność marki

Zapewne nieraz, oglądając reklamę w telewizji czy Internecie lub też będąc na zakupach w sklepie i patrząc na konkretny produkt oznaczony etykietą „nowość” zastanawiałeś się, dlaczego jest on Ci tak dobrze znany? W przypadku marki, istniejącej na rynku od dłuższego czasu, mogłeś mieć przeświadczenie, że po prostu ją znasz. A nowe produkty są utrzymane w duchu danej firmy i stąd fakt, że od razu je skojarzyłeś. Natomiast co w przypadku produktów nowych, nieznanych dotąd marek? Takich, które niejednokrotnie szturmem wchodzą do obiegu i wkradają się w łaski milionów konsumentów? Na to wszystko ogromny wpływ ma marketing szeptany.

https://szybkielajki.pl/wp-content/uploads/2019/05/1.Marketing-szeptany-a-rozpoznawalność-produktów-.png

1.Marketing szeptany a rozpoznawalność produktów

https://szybkielajki.pl/wp-content/uploads/2019/05/2.-Co-to-marketing-szeptany-.png

2.Co to marketing szeptany?

https://szybkielajki.pl/wp-content/uploads/2019/05/3.Cel-marketingu-szeptanego.png

3.Cel marketingu szeptanego

https://szybkielajki.pl/wp-content/uploads/2019/05/4.Marketing-wirusowy-a-buzz-png.png

4.Marketing wirusowy a buzz

https://szybkielajki.pl/wp-content/uploads/2019/05/5.Marketing-szeptany-na-forach-.png

5.Marketing szeptany na forach

https://szybkielajki.pl/wp-content/uploads/2019/05/6.Marketing-szeptany-a-promowanie-firmy.png

6.Marketing szeptany a promowanie firmy

Marketing szeptany a rozpoznawalność produktów

To, czy marka lub produkt zyskuje na popularności nie dzieje się przez przypadek, ani za sprawą dotknięcia czarodziejską różdżką. Co więcej, nie wpływa na to tylko dobra kampania reklamowa czy sam produkt. Może on być najlepszy i najbardziej innowacyjny w swojej kategorii, ale bez odpowiedniego wsparcia, nie osiągnie zbyt dużego sukcesu. Należy jednak pamiętać, że reklama i dobry produkt muszą iść w parze. Kiepskiej jakości usługa czy towar, nawet z najlepiej przeprowadzonymi kampaniami reklamowymi i marketingowymi nie zaskarbi sobie łask konsumentów.

Zyskaj nawet 500 prawdziwych obserwacji.
Realizacja tylko 10 minut od 6.99 zł.

Czy słyszałeś kiedyś o czymś takim, jak marketing szeptany? Pewnie to sformułowanie obiło Ci się o uszy, ale być może nie zagłębiałeś się w temat. Jeśli jednak chciałbyś poznać jedną z często stosowanych przez producentów technik, która pomaga wypromować ich produkt – mamy dla Ciebie zestaw odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Z tego artykułu dowiesz się, co to jest marketing szeptany, buzz marketing oraz marketing wirusowy. Ponadto podpowiemy Ci, jak w odpowiedni sposób przeprowadzić marketing szeptany na forach internetowych, a jakich technik się wystrzegać. Dodatkowo, damy Ci wskazówki, czy warto zajmować się marketingiem szeptanym samodzielnie, czy lepiej zlecić to profesjonalistom.marketing szeptany

Co to jest marketing szeptany?

Po pierwsze należałoby dokładnie wytłumaczyć, co się kryje pod dosyć tajemniczym hasłem marketingu szeptanego (ang. Whisper lub word-of-mouth marketing). Otóż jest to działanie marketingowe, mające na celu dotarcie do jak największej liczby odbiorców konkretnej informacji na temat produktu. Co istotne, odbiorca ma mieć wrażenie, że proces ten przebiega w niewymuszony, spontaniczny i niezaplanowany sposób. W większości przypadków jest to przekaz pośredni, a w obecnych czasach przeprowadzany najczęściej za pomocą Internetu, rzadziej telewizji, radia czy w sposób bezpośredni.

strategia na marketing szeptany

Marketing szeptany jest potocznie nazywany marketingiem plotki, ponieważ działa na podobnej zasadzie. Tak naprawdę to plotka była pierwowzorem dla marketingowców, którzy wykreowali ten sposób propagowania swoich produktów i szerzenia informacji. Jak wiadomo, plotki rozchodzą się szybko, ale często mogą mieć różne skutki. Niestety niejednokrotnie okazuje się, że żyją one swoim życiem i mogą ewoluować w trakcie przekazywania. Marketing szeptany ktoś powinien kontrolować, żeby nie zboczył na niepożądane tory i nie przyniósł negatywnego skutku.

Cel marketingu szeptanego

Jaki jest cel marketingu szeptanego?

Jak sama nazwa mówi, marketing szeptany ma na celu „szeptanie” potencjalnym odbiorcom konkretnych, zdecydowanie pozytywnych i zaplanowanych z dużym wyprzedzeniem informacji na temat danego produktu czy usługi. A co za tym idzie, wywołanie spontanicznej rozmowy wśród, niczego nieświadomych, odbiorców. Pewnie sam niejednokrotnie kupiłeś jakiś produkt, korzystając z polecenia koleżanki, taty czy sąsiada. Czułeś wtedy, że dobrze inwestujesz swoje pieniądze, bo ktoś przetestował rzecz, którą Ci polecił. Byłeś spokojny, że nie trafisz na produkt dobrze rozreklamowany, aczkolwiek nieposiadający właściwości, obiecywanych przez producenta. Na podobnej zasadzie działa marketing szeptany. Dzięki rozmowie w Internecie, na forach internetowych czy stronach z konkretnej branży, podczas której głos zabierają „zwykli ludzie”, chętniej sięgniesz po dany produkt.

marketing na forach

Marketing szeptany to tylko jeden z elementów, wpływających na to, czy dana marka lub jej towary odniosą sukces. Istotny jest sam produkt, jego jakość i zgodność z obietnicami producenta. Poza tym liczy się obsługa klienta, od samego początku przygotowana na różne reakcje i opinie konsumentów. Co więcej, ważna jest sama kampania reklamowa i wszystkie jej składowe, których połączenie może dać zamierzony na początku efekt.

marketing wirusowy i buzz

Marketing wirusowy i buzz marketing – co to takiego i czym się od siebie różnią?

Marketing szeptany to bardzo pojemne pojęcie, które możemy podzielić na kilka typów. Różnią się one od siebie tylko nieznacznie, więc warto zwrócić uwagę na wszystkie szczegóły. Najbardziej charakterystycznymi są: marketing wirusowy i buzz marketing.

marketing wirusowy

Marketing wirusowy

Pierwszy z nich, jak sama nazwa wskazuje, nawiązuje do wirusa oraz jego rozprzestrzeniania się np. w komórkach człowieka. Jak powszechnie wiadomo, następuje to w sposób wiązany, szybki i efektywny. Marketing wirusowy jest obecnie zazwyczaj przeprowadzany w social mediach. Korzysta z nich niezliczona ilość osób – potencjalnych klientów – dzięki czemu informacja rozprzestrzenia się w zawrotnym tempie.

marketing wirusowy

Treść przekazu, który ma się szerzyć w sieci powinna być wykreowany w interesujący, często zabawny sposób. Nierzadko nawet kontrowersyjny, żeby zwiększyć szanse na zainteresowanie informacją i jej dalsze przekazywanie. Tego typu przekaz może przybierać różne formy: zdjęcia, wiadomości tekstowe, e-maile, filmiki, interaktywne gry, reklamy ukryte w grach czy na stronach internetowych i inne. Ponadto bardziej tradycyjne formy, jak spoty reklamowe czy reklamy na bilboardach również mają świetną siłę przebicia i wpisują się w charakter działań marketingu wirusowego.

buzz marketing

Buzz marketing

Drugim rodzajem marketingu szeptanego, a w zasadzie strategią, która ma wywołać szum oraz dyskusję wokół danego produktu jest buzz marketing. Jego nazwa pochodzi od angielskiego słowa buzz, które oznacza brzęczenie, szum, gwar, ale także plotkowanie. Podobnie jak w opisanym powyżej marketingu wirusowym, najważniejszą kwestią jest stworzenie szumu wokół promowanego towaru czy usługi, żeby jak największe grono odbiorców się o nim dowiedziało, zapamiętało go, chciało z niego skorzystać oraz po niego wrócić. Idea jest tutaj jednak najważniejsza. Sprawia ona, że odbiorcy zaczynają mówić, pisać i dzielić się informacjami na temat kampanii czy produktu, przez co zyskuje on na popularności.

strategia na marketing szeptany

Oprócz pomysłu, liczy się też sposób kontrolowania strategii marketingowej. Należy z odpowiednią rozwagą przeprowadzić strategię. Niejednokrotnie pieczołowicie przygotowywaną na długo przed tym, jak produkt ujrzy światło dzienne. Żaden marketingowiec nie chce, żeby kampania przyniosła przeciwny od zamierzonego efekt czy wymknęła się spod kontroli. Działania buzz marketingu są z założenia tylko pozytywne i co najważniejsze – mają na celu przyciągnięcie realnych odbiorców, którzy wyciągną prawdziwe pieniądze z portfela, decydując się na jego zakup.

Różnica między wspomnianymi rodzajami marketingu szeptanego jest nieznaczna. Dotyczy ona tego, że pierwszy z nich (wirusowy) określa technikę rozprzestrzeniania informacji. Natomiast podstawą drugiego (buzz) jest przede wszystkim efekt i idea.

marketing na forach

Jak przeprowadzić marketing szeptany na forach internetowych?

Jednym ze sposobów przeprowadzenia marketingu szeptanego jest umiejętne korzystanie z forów internetowych. Rosną one w siłę dzięki stałemu rozwojowi i zwiększaniu się popularności Internetu. Jeśli chodzi o duże marki, o zasięgu globalnym, których ugruntowana pozycja, na pierwszy rzut oka, nie jest zagrożona – szeptanie na forach to mała część ich strategii marketingowej. Lwią część budżetu przeznaczają na pozyskanie odpowiedniej twarzy marki czy dotarciu do influencerów, którzy zrobią odpowiedni szum wokół nowości. Jednak to nadal strategie marketingu szeptanego. Poza tym, nie pomijają one zupełnie promowania swoich produktów na forach internetowych.

Natomiast, mimo wszystko, marketing szeptany na forach internetowych zyskuje coraz większą popularność. Jak się odbywa i dlaczego w niektórych przypadkach tak łatwo go zidentyfikować? Otóż sprawa jest prosta. Nagłośnienie istnienia, wartości i konkurencyjności jakiegoś produktu to jedno. Na tym właśnie polega cały proces. Zleceniobiorcy, profesjonalnie zajmujący się marketingiem szeptanym, piszą pozytywne lub neutralne opinie, komentują wpisy innych użytkowników czy też samego producenta. To zadanie wydaje się nieskomplikowane i dosyć szybkie w realizacji. Jednak jeśli chcesz, żeby marketing szeptany na forach wyglądał naturalnie. A przeciętny odbiorca nie zorientował się, że ktoś to zaplanował, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów.

unikaj przesady w marketingu szeptanym

Dlaczego należy unikać przesady w marketingu szeptanym?

Wątki na forach internetowych, w których przeważa pozytywna, przesłodzona i nazbyt atrakcyjnie wyglądająca opinia na temat danego produktu mogą okazać się strzałem w kolano. Załóżmy, że konsument jednak nie wyczuje podstępu i zakupi zachwalany towar. Następnie okaże się, że rzeczywistość odbiega od tego, co przeczytał w Internecie. Wtedy możesz mieć pewność, że wróci z negatywnym, nasyconym jadem komentarzem i ostatnim, co zrobi to polecenie znajomym danego produktu. A wtedy cały „wysiłek” włożony w nadmuchanie tej kolorowej i idealnej bańki, pryśnie. I kiedy kolejni odbiorcy zauważą, że ten jeden komentarz na sto pozytywnych, jest tak drastycznie różny, zastanowią się dwa razy albo zupełnie zrezygnują z zakupu. Co więcej, to może być tylko wierzchołek góry lodowej, zderzenia z którą firma może nie przetrwać.

koszt marketingu szeptanego

Ile kosztuje marketing szeptany przeprowadzany na forach internetowych?

Zastanawiasz się pewnie, jaki może być koszt pisania komentarzy na forach internetowych i włączania się w dyskusje na temat danego produktu. Wydaje Ci się, że to nie może być droga usługa. W końcu nie ma w tym nic skomplikowanego. Ktoś siada przed komputerem, wyszukuje odpowiednie fora, pisze pozytywny komentarz i…już. Przyjrzyjmy się zatem temu zagadnieniu bliżej.

polecenia

Koszt przeprowadzenia kampanii z wykorzystaniem marketingu szeptanego zależy od wielu czynników. Pierwszym z nich jest długość trwania kampanii – im dłuższa, tym koszty będą większe. Druga sprawa to ilość komentarzy, opinii i dyskusji. Co więcej, liczy się też ilość forów, na których mają być dodawane treści promujące. Ponadto kwestia tego, czy zadanie zostanie powierzone doświadczonej osobie lub agencji.

Jeśli nie zależy Ci na wysokiej jakości, naturalnie i nienachalnie wyglądających informacjach, polecających markę czy produkt (co stanowczo odradzamy!), możesz zapłacić już 1 zł za komentarz. Natomiast nie bój się zainwestować. Komentarze wyższych lotów, do złudzenia przypominających naturalną reakcję klienta na zakupiony towar przyniosą więcej korzyści. W takim przypadku ceny mogą wahać się w granicach 3-4 zł.

prowadzenie samemu marketingu szeptanego

Czy podejmować się przeprowadzenia marketingu szeptanego na własną rękę?

Jak pisaliśmy wcześniej, jedną ze strategii marketingowych, które pozytywnie wpływają na wizerunek firmy jest marketing szeptany na forach marketingowych. Jednak przy przeprowadzaniu tego rodzaju działania należy mieć na uwadze kilka kwestii. Na samym początku musisz sobie odpowiedzieć, czy decydujesz się na przeprowadzenie tego procesu samodzielnie. Może to być jednak bardzo czasochłonne, a co za tym idzie uciążliwe i męczące. A w efekcie pewnie niezbyt opłacalne. Ponadto, jeśli Twój biznes ma Ci przynosić profity, zachowywanie się jak przysłowiowa Zosia samosia, nie przyniesie Ci oczekiwanych rezultatów. Marketing szeptany na forach internetowych najlepiej zlecić firmie lub zatrudnić wyspecjalizowanego marketingowca. Jednak musisz trzymać rękę na pulsie, żeby nie dopuścić do doprowadzenia Twojej marki i jej reputacji do opłakanego stanu.

jak działa marketing szeptany

Kodeks marketingu szeptanego

Kolejną kwestią, która idzie w parze z wyborem osób, odpowiedzialnych za szerzenie dobrego mienia marki, jest tzw. kodeks marketingu szeptanego. Najogólniej rzecz ujmując, są to wymagania, które powinieneś spełnić, jeśli nie chcesz strzelić sobie w kolano. Często są to niepisane zasady, których przestrzeganie jednak uchroni Cię przed niezamierzonymi spamerskimi działaniami, za które niejednokrotnie administratorzy strony mogą wyciągać srogie konsekwencje. Chodzi tutaj o działania, które bezprecedensowo zachęcają do skorzystania z usług lub zakupu produktów danej firmy.

kodeks reklamy szeptanej na forach

 

Poniżej kilka podstawowych zasad, których należy się trzymać, żeby zachować dobry wizerunek marki (zgodne z Kodeksem Etyki Marketingu Szeptanego):

  • Ochrona i poszanowanie praw konsumenta – należy wystrzegać się naruszania dóbr osobistych, ingerowania w strefę prywatności czy wykorzystywania danych osobowych.
  • Jawność i uczciwość – relacji, opinii i tożsamości.
  • Negatywne opinie – szerzenie informacji, w tym również dotyczących konkretnych produktów czy usług, może doprowadzić do czyjegoś bankructwa. Przed podjęciem tego typu działań (których stanowczo odradzamy!), warto się zastanowić, co w sytuacji, gdyby to Tobie ktoś robił taki czarny PR. Zresztą, to kwestia sumienia i uczciwości w prowadzeniu biznesu i pozyskiwaniu nowych klientów.

szeptany marketing

Najlepiej więc, jeśli zatrudnione przez producenta czy usługodawcę osoby komentują wpisy, wchodzą w dyskusje z użytkownikami i bronią (w słusznej sprawie!) promowanego produktu. Jednak należy pamiętać, że powinni oni wypowiadać się w imieniu zleceniodawcy, a nie podszywać się pod realnych użytkowników forum. A ponadto, niech ich wypowiedzi będą naturalne, poprawnie napisane, różnorodne i nieprzesadzone.

Zyskaj aż 1000 prawdziwych lajków.
Realizacja już w 10 minut od 5.99 zł.

Jak odróżnić marketing szeptany od szemranego?

Jak już wspominaliśmy, możemy wyróżnić kilka odmian marketingu szeptanego, m.in. marketing wirusowy i buzz marketing. Oprócz tego typu technik, stosowanych do pozytywnej promocji produktu, usługi czy całej marki, w Internecie możemy znaleźć wiele przejawów tzw. marketingu szemranego. Jego nazwa jest dosyć wymowna i nie pozostawia złudzeń.

marketing szemrany

Ciężko jest znaleźć konkretną definicję tego pojęcia. Jednak najprościej rzecz ujmując, marketing szemrany to nielegalne i negatywne praktyki marketingowe, które mają na celu oczernianie danego produktu. Co więcej, takie działania są zawsze wykonywane w białych rękawiczkach. Pod imieniem lub nazwą użytkownika, którego konto, po wylaniu jadu i pozornym osłabieniu renomy danej marki czy artykułu, zostanie pewnie usunięte. Dzieje się tak dlatego, że takie akcje są niezgodne z jakimikolwiek zasadami. Natomiast osoby wystawiające takie negatywne komentarze chcą za wszelką cenę uniknąć poniesienia konsekwencji. Jeśli jednak takie praktyki zostaną wykryte, mogą zostać uznane za działalność na szkodę konkurencji, co jest niezgodne z prawem i z pewnością nie zostanie pominięte.

promowanie firmy przez marketing szeptany

Czy marketing szeptany pomaga w promowaniu firmy czy może jej zaszkodzić?

Wprowadzanie na rynek nowego produktu. Oferowanie usług, dotąd nieznanych odbiorcom. A nawet stałe zabieganie o utrzymanie zainteresowania obecnych odbiorców i pozyskanie nowych. Wszystkie wymienione działania to bardzo skomplikowane akcje marketingowe, które są długotrwałe i pochłaniają dużą część budżetu. O ile w kwestii nowości zrozumiałe jest, że trzeba stworzyć jak najlepsze kampanie, żeby zainteresować i przyciągnąć potencjalnych odbiorców. To czy przypadku marek, które mają ugruntowaną pozycję, takie zabiegi są równie ważne? W obu przypadkach odpowiednio prowadzony marketing jest uzasadniony i niezbędny. Przecież jeśli przez dłuższy czas nie będziemy słyszeć o produktach dotychczas znanych i używanych, przerzucimy się na coś innego, nowego, dobrze reklamowanego i polecanego.

promocja firmy na forach

 

W związku z tym, marketing szeptany, jako istotna gałęź działań wizerunkowych, zdecydowanie pomaga w promowaniu firmy. Przyczynia się do tego również marketing szeptany na forach internetowych. Jeśli tylko jest przeprowadzany w kontrolowany sposób, a marketingowcy nie uciekają się do szemranych zagrywek, popularność produktu powinna stale wzrastać. Należy jednak uważać, ponieważ jedna wpadka czy niepoprawnie przeprowadzona kampania, może się odbić na renomie firmy i zaważyć na jej przyszłości.

promowanie firmy a marketing szeptany

Gdzie szukać osób, zajmujących się marketingiem szeptanym?

Osób czy firm, zajmujących się profesjonalnie przeprowadzaniem marketingu szeptanego, najlepiej szukać w Internecie. Czy to na forach, czy w formie kampanii reklamowych albo współprac z influencerami. Po wpisaniu w wyszukiwarce hasła „marketing szeptany” wyskoczy mnóstwo stron, oferujących takie usługi. Niestety spora ich część nie stosuje uczciwych praktyk, więc z rozwagą dokonuj ostatecznego wyboru.

rekomendacje na forach

Poza stronami internetowymi warto zwrócić uwagę na grupy na popularnych portalach społecznościowych. Są to miejsca, zrzeszające specjalistów z danej dziedziny. W nich zarówno zleceniodawcy, jak i zleceniobiorcy mogą dawać ogłoszenia lub też brać udział w swojego rodzaju rekrutacjach. Można jeszcze spróbować szczęścia na portalach, na których z różną częstotliwością są dodawane ogłoszenia o pracę. Również te w zakresie marketingu szeptanego i promowania marki czy konkretnego produktu. Jednak z całą pewnością tego typu działania wymagają czasu, motywacji i uzbrojenia się w cierpliwość.

kto zajmuje się marketingiem szeptanym

Ponadto, oprócz ogólnych stron, na których znajdziesz ogłoszenia o pracę z różnych dziedzin, w Internecie można znaleźć miejsca dedykowane marketingowi szeptanemu. Są one stworzone w taki sposób, żeby zarówno zleceniodawca, jak i zleceniobiorca mógł z nich z powodzeniem korzystać. Co więcej, przewagą tego rodzaju miejsc w sieci jest fakt, że wchodząc tam, nie musisz przeglądać tysiąca innych ogłoszeń, próbując trafić na to, co tak naprawdę Cię interesuje. Ich tematyka jest zawężona, a zrzeszonym tam specjalistom nie trzeba tłumaczyć, czego ma dotyczyć zadanie. To zdecydowanie przyspiesza cały proces. A marketing szeptany na forach możemy przeprowadzić sprawniej i bardziej efektywnie. A tego właśnie oczekują zleceniodawcy, dla których liczy się efekt tych działań – zainteresowanie produktem jak największej liczby konsumentów.

marketing rekomendacji

Czy marketing szeptany na forach to dobry sposób na zarabianie?

W trakcie czytania tego artykułu przeszło Ci pewnie przez myśl, że może dałoby się na tym zarobić albo chociażby dorzucić do domowego budżetu trochę pieniędzy. Tylko ile da się zarobić na marketingu szeptanym przeprowadzanym na forach internetowych? I czy warto inwestować swój czas w takie zajęcie? Wszystko zależy od Twoich preferencji. A także od tego, czy ma to być Twoje stałe i główne źródło utrzymania, czy tylko sposób na dorobienie do pensji.

W kwestii bycia pełnoetatowym „szeptaczem” sprawa wygląda następująco. Musisz zostać freelancerem (chyba, że już nim jesteś), żeby móc rozliczać się z dochodów oraz wystawiać faktury potencjalnym zleceniodawcom. Przy 1000 wpisów na forach w miesiącu (tak, to sporo) Twój przychód może wynieść ok. 3000-4000 zł. Odlicz od tego koszty i będziesz wiedział, czy to opłacalny biznes.

Natomiast jeśli chodzi o zarobienie dodatkowych pieniędzy – tutaj pozostaje kwestia znalezienia czasu. Jeśli w danym roku nie przekroczysz określonej przepisami kwoty minimalnej, nie musisz odprowadzać od tego przychodu podatku. Jeśli posiadasz już rozbudowane konta na forach o różnej tematyce – tym lepiej. Będzie Ci łatwiej wystartować. Będziesz bardziej wiarygodny dla potencjalnego zleceniodawcy, a tym samym dla konsumentów, którzy przeczytają Twoje opinie czy komentarze. Jeśli spodobał Ci się artykuł warto sprowadzić również inne wpisy np. Ile zarabia się na YT ? 

ważne elementy marketingu internetowegoKwestie, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę

Pamiętaj tylko, żeby zwrócić uwagę na jedną, bardzo istotną sprawę. Musisz poświęcić dodatkowy czas (za który nikt Ci nie zapłaci) na wyszukanie firm lub osób prywatnych, które będą potrzebowały kogoś do kampanii promującej w Internecie ich produkty. Jednak, po przeczytaniu tego artykułu, posiadając odpowiednią dawkę wiedzy z pewnością będzie Ci łatwiej zabrać się za szukanie ofert i ewentualny start w tej branży. Jeśli podejmiesz się tego wyzwania, miej na uwadze, żeby Twoimi działaniami kierował umiar i pozytywne przesłanki. Nieszczere zachwalanie lub też negatywne ocenianie jakiegoś produktu może zostać szybko zdemaskowane. A Twoja kariera w marketingu szeptanym skończy się szybciej, niż się zaczęła.

[kkstarratings]